Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Podpořte své zdraví (a zadarmo)

Podpořte své zdraví (a zadarmo)

Zdraví je patrně to nejcennější vlastnictví, máte jen jedno, a pokud si ho poškodíte neuváženým zacházením se svou schránkou, těžko je škody odstranit, pokud to je vůbec možné. Starat se o sebe ale nevyžaduje ani moc námahy, ani finančních prostředků. Stačí si „jen“ určit priority a nezanedbávat věci, které bereme jako samozřejmost, ale neklademe na ně důraz.

Jak zadarmo podpořit své zdraví?

Spěte vydatně

Spánek je snad nejdůležitější věc, co pro sebe můžete udělat, abyste se cítili skvěle. Ta část dne, kterou trávíte v bezvědomí, by se měla stát prioritou. Jak to jen je možné, měli byste dodržovat pravidelnou dobu, kdy chodíte spát i kdy vstáváte. Nedostatek spánku je spojován s vyšším stresem, nevyrovnanou hladinou cukru v krvi, s obezitou, s psychickými problémy, nemožností otěhotnět a mnoha dalšími potížemi.

  • budík si nastavujte zavčas a alespoň půl hodiny před spaním už nic nedělejte, relaxujte
  • vyvarujte se mít v blízkosti elektronické hračky a cokoli, co byť jen trochu vydává světlo, každé světýlko narušuje produkci hormonů, které se tvoří během spánku
  • zapomeňte na televizi v ložnici, ta by měla sloužit jako místo pouze pro spánek
  • zkuste si trochu pomoci, smíchejte ½ lžičky medu a ¼ lžičky soli

Zklidněte mysl

jak podpořit zdraví zadarmoStres na nás útočí víc než kdykoli předtím, nabité rozvrhy, nedostatek času na cokoli a stále více starostí se nepěkně odráží na našem zdraví. Dobrá zpráva je, že postačí pár minut denně strávit meditací, stačí zavřít oči a zhluboka soustředěně dýchat. Sníží se vám hladina stresu, krevní tlak, pomůže vyrovnat mysl, zvýší kreativitu a podpoří paměť a mnoho dalšího. Jak ještě uklidnit tok myšlenek? Vraťte se do dětství a kreslete si. Nebo si pořiďte vymalovánky pro dospělé.

Vyšlápněte si do přírody

Ideální doba je 20-30ti minutová procházka do jedné hodiny po probuzení. Což asi není možné, když většina lidí pospíchá do práce, s dětmi do školy a čas není ani na snídani. O víkendu ale tato možnost je, při takové ranní procházce si například vyrovnáte hladinu kortizolu. Ale jakákoli procházka přírodou je jen k užitku.

Zavlažujte se

možná že si to ani neuvědomujete, ale většina z nás prostě nepije dostatek vody. Několik šálků kávy není ten správný pitný režim. Zkuste se zamyslet, kolik toho za den vypijete a pak se na to víc soustřeďte. Ráno začněte sklenicí vody s citronem, hydratujete se a nastartujete trávení. Lahev s vodou mějte také stále po ruce, aby vám připomínala, že máte pít.

Myslete pozitivně

Největší pastí, do které se můžete chytit a zaplašit tak pocit štěstí, jsou myšlenky „coby kdyby“. Zkuste změnit svůj postoj z toho, že „budete šťastní, až….“ a myslete pozitivně už teď a buďte vděční za to, co máte. Pozitivní myšlení je důležitou ingrediencí pro zdravou mysl i tělo.

Hýbejte se

Zadarmo a doma. Nebo na zahradě na čerstvém vzduchu. Je mnoho druhů cvičení, jako například jóga, která prospěje tělu a pomůže utřídit myšlenky. Zaposilovat si můžete s činkami či utužit svaly se cviky s vlastní vahou. Možností je mnoho, ale účinky jsou vždy stejné. Budete se cítit báječně.

Pro některé je nemyslitelné zastavit se byť jen na pár minut a věnovat se sobě. Ale svět se opravdu nezboří, Země se nepřestane točit… Neberte své tělo a jeho stav jako samozřejmost. Vyžaduje péči. Nečekejte, až vás přestane poslouchat, abyste si poté uvědomili, že práce skutečně nevyžaduje jako oběť vaši fyzickou schránku.